Deze replica Van Veen Kreidler heeft een zeer actief raceverleden en is ooit door Jan de Vries nauwkeurig besnuffeld. Hij heeft met Aalt Toersen (voormalig fabrieks Kreidler coureur) geconstateerd dat het motortje een origineel productie racer blok is.
De actieve racerij is echter alweer jaren geleden. De Kreidler heeft een lange stilstand achter de rug en moest werkend gemaakt worden.
Koelsysteem
Stilstand is achteruitgang en vooral het koelsysteem heeft daarvan te lijden gehad. Dit zat vol ketelsteen.
Buiten een fikse schoonmaakbeurt van de radiator en een vergomde carburateur, nieuwe benzineslang en een verse accu liep het motortje vrij snel.
Brandstofsysteem
De benzinetank zat vol met een substantie dat ooit is doorgegaan voor benzine. Een grondige spoelbeurt was daarom nodig. Voorzichtig want de polyester tank is stokoud, flinterdun en behoorlijk kwetsbaar.
De carburateur is volledig gedemonteerd en ultrasoon gereinigd waarna hij met verse o-ringen in elkaar is gezet.
Uitlaat
De originele Homoet uitlaat was niet helemaal fris meer en heb ik uitgespoeld en gevuld met nieuwe dempingswol.
Starten
Met een slok ron98 benzine met 1:25 mengsmering en een paar stevige halen aan het achterwiel kwam de Kreidler vlot tot leven. Het is een vinnig ding dat gretig in toeren klimt. Schitterend om aan te mogen werken.