Van Veen Kreidler

Deze replica Van Veen Kreidler heeft een zeer actief raceverleden en is ooit door Jan de Vries nauwkeurig besnuffeld. Hij heeft met Aalt Toersen  (voormalig fabrieks Kreidler coureur) geconstateerd dat het motortje een origineel productie racer blok is.

De actieve racerij is echter alweer jaren geleden. De Kreidler heeft een lange stilstand achter de rug en moest werkend gemaakt worden.

Koelsysteem

Stilstand is achteruitgang en vooral het koelsysteem heeft daarvan te lijden gehad. Dit zat vol ketelsteen.

Buiten een fikse schoonmaakbeurt van de radiator en een vergomde carburateur, nieuwe benzineslang en een verse accu liep het motortje vrij snel.

Brandstofsysteem

De benzinetank zat vol met een substantie dat ooit is doorgegaan voor benzine. Een grondige spoelbeurt was daarom nodig. Voorzichtig want de polyester tank is stokoud, flinterdun en behoorlijk kwetsbaar.

De carburateur is volledig gedemonteerd en ultrasoon gereinigd waarna hij met verse o-ringen in elkaar is gezet.

Uitlaat

De originele Homoet uitlaat was niet helemaal fris meer en heb ik uitgespoeld en gevuld met nieuwe dempingswol.

Starten

Met een slok ron98 benzine met 1:25 mengsmering en een paar stevige halen aan het achterwiel kwam de Kreidler vlot tot leven. Het is een vinnig ding dat gretig in toeren klimt. Schitterend om aan te mogen werken.

John Player Norton

Deze Norton Interstate MkIII in origineel John Player trainingspak heeft misschien wel 20 jaar stil gestaan. De vraag was of ik hem kon opstarten en rijklaar maken. Natuurlijk kan dat.

Even het stof eraf.

De stilstand heeft vooral de John Player tank geen goed gedaan. Deze zat helemaal vol vergomde benzine en ongelooflijk veel roest. Verder waren de keerringen van de voorkpoten lek, het luchtfilterelement was compleet vergaan, net als de accu, banden, remslang, rempomp en een deel van de originele Lucas connectors in de bedrading.

Tank

Eerst de tank. Omdat een dergelijke tank een verlengde standaard tank is met een serie gaten in de achterkant waar de verlening op gesoldeerd is heb ik gekozen om hem elektrolytisch te ontroesten.

Met een schone tank en een set nieuwe BAP kranen was de tank klaar voor een 2de ronde.

Motorblok

Na inspectie van de kleppentrein heb ik de tuimelaarhuizen eens goed in de olie gezet en de oude olie uit het motorblok laten lopen, evenals die van de primaire kast en versnellingsbak.

De afgetapte olie zag er goed uit waarna olietank en alle zeefjes, waar mogelijk, uit elkaar zijn gehaald en grondig schoon gemaakt.

Luchtfilter en remmen

Het luchtfilter element is vervangen door een nieuw Andover Norton filter en de carburateurs zijn gecontroleerd maar waren schoon.

De remslang van de voorvork is vervangen toen de voorvork uit elkaar ging voor de oliekeerringen. Ook de hoofdrempomp is toen gedemonteerd en gecontroleerd op corrosie. Dit viel gelukkig mee en een goede schoonmaakbeurt + revisieset van Girling bleek voldoende om de pomp te herstellen.

Elektra

De bedrading had, vooral rond de koplampen, wat aandacht nodig. De John Player / Interstate mix werkten niet echt samen en half vergane Lucas stekkers met goedkope schuifstekkertjes helpen ook niet mee. 

Uiteraard heb ik Lucas stekkers op voorraad en ik heb de bedrading aangesloten zoals het hoort. Alle knoppen en lampen werken weer.

Eerste start in jaren

Na het blok afgevuld te hebben met verse olie, alles met de oliespuit nog eens extra gesmeerd te hebben en het hele ‘pre-start ritueel’ afgewerkt te hebben was het tijd voor de eerste echte start in jaren. 

Verse bougies er in en starten bij de 2de trap waarna hij direct stationair liep. Typisch Norton! Olie circuleerde mooi naar de olietank en mechanisch was ie prachtig stil. Wat een motor. 

De brul van een zware Norton uit pea-shooters is geweldig. Een motorrijder die dit nog nooit gehoord heeft mist wat.

Met een set verse Dunlop TT100 banden en het sportieve kuipwerk weer gemonteerd is deze John Player Norton klaar voor de volgende 20 jaar.

Triumph T150V Street Fighter

Deze Street Fighter heeft als basis een ingekort frame, als gebruikelijk bij de eerste generatie T150 circuit motoren.

Het blok is volledig getuned met o.a.

  • 1000cc Norman Hyde cilinder
  • P&M 858cc gesmede zuigers
  • Carrillo drijfstangen
  • Verlichte en geperforeerde timing gear tandwielen
  • Verlichte koppeling
  • Central plugged en geflowde cilinderkop met lash-caps op de klepstelen
  • MLS koppakking
  • Belt Drive
  • Amal Mk1 930 carburateurs
  • Boyer 3-in-1 uitlaatsysteem

Hyde cilinders

De Hyde cilinders gaven veel problemen door de matige gietkwaliteit (Quaife) waardoor de cilinderbussen draaiden en de schroefdraad van de kopbouten uit het cilinderblok getrokken werd. Dit is een bekend probleem en de oplossing lag in het plaatsen van paspennen en degelijke schroefdraad inserts. 

Alom bekende en gewraakte olielekkages zijn permanent verleden tijd door het het kotteren van o-ring zittingen rond de olietunnels in het cilinderblok en daar een viton o-ring in te leggen. Inderdaad, zoals Honda dat al jaren toepast.

Uit ervaring zijn alle bouten en moeren waarvan bekend is dat ze los kunnen trillen geborgd met borgdraad.

Alle carterdelen, deksels, carburateurs en overige aluminium delen zijn grondig schoongemaakt en waar mogelijk tot hoogglans gepolijst. Schitterend zo’n getuned blok maar het oog wil immers ook wat.

Rijwielgedeelte

Voor het rijwielgedeelte is gekozen voor een set Yamaha YZR wielen en dito voorvork, met in het voorwiel dubbele zwevende schijven en in het achterwiel een Triumph schijfrem. De schijf is pas gemaakt op de YZR velg en draait in een Lockheed remtang die op een hand gemaakte ankerplaat is gemonteerd.

Het stuur bestaat voor een keer niet uit clip-ons maar is een Streetfighter stuur dat een wat gematigdere houding geeft. Wel is een sportieve set rear-sets gemonteerd.

Als schoeisel hebben beide wielen een Bridgestone Battlax BT31 gekregen waarbij achter een vette 140 band is gemonteerd.

Het voorspatbord is YZR, het achterspatbord is een ingekort aluminium exemplaar dat is pas gemaakt op het Triumph frame en in zelf gemaakte beugels en rubbers aan het frame hangt.

Het zadel is eigen ontwerp, in huis gemaakt en vakkundig bekleed door Tijgerleathers in Den Haag. De stiksels in het zadel zijn in overeenstemming met de kleur van de motor in blauw aangebracht.

De tank is een nieuwe reproductie en is licht aangepast voor het ingekorte frame en zadel. Het achterste ophangpunt van de tank zat te hoog om de tank optisch mooi horizontaal op het frame te plaatsen en is wat verplaatst. 

Tank transfers zijn in huis gemaakt en door een lokale beletteraar ‘Sign Plantation’ uit 3M folie gesneden. De belijning van de tank is op de transfers afgestemd en net als de rest van de motor professioneel gespoten.

Elektra

Voor de elektra is gekozen voor een volledige LED set up en Scitsu toerenteller. De bedrading is verbonden middels geïsoleerde Japanse bullet connectors en weggewerkt onder het zadel en achter het Italiaanse stuurkuipje.

Om het beest te starten is een inklapbare Honda kickstarter gebruikt. Een Triumph kickstart-as heeft geen spiebanen zoals die van een Honda dat heeft dus moest deze bewerkt worden om de kickstarter te kunnen dragen.

Resultaat

Het resultaat is een beest van een motor met een handling waar zelfs menig modern scheurijzer een puntje aan kan zuigen en een sound die ongeëvenaard is. De Boyer uitlaat vertaald de toch al bijzondere klank van een Triumph Triple naar een ware symfonie.

Best Ridden Café Racer

Tijdens de Ace Café Reunion van 2019 viel de huis-Trident van KRUK in de prijzen. Ze werd verkozen tot ‘Best Ridden Café Racer’, de grote prijs van de Reunion, met als trofee een op maat gemaakt Lewis Leathers motorjack, de Stray Cats ‘Runaway boys – The anthology’ LP collectie en een hoop andere kleine prijzen.

Het antwoord op de vraag ‘hoe dan?’ was (in Cockney): “Listen mate, you show up from God knows where on this Trident caff racer, you park it in front of the Ace and at the end of the day there isn’t any oil under it. You’ve made your point.”

Reizen per motor is fantastisch, vooral met een oldtimer. Het is ouderwets avontuur en je hebt aan aandacht geen gebrek. Je bent een soort sociale handgranaat en overal waar je stopt heb je een praatje.
Wil je dit ook maar twijfel je aan de betrouwbaarheid van je motor of aan de voorbereidingen voor een dergelijke reis neem dan contact op. We kunnen samen bekijken wat haalbaar is en hoe dit bereikt kan worden.

Moto Guzzi

1977 Moto Guzzi 850 T3 California Polizia

Deze Moto Guzzi kwam binnen als schademotor met een WOK (Wacht Op Keuren) status. Er was een auto achterop gereden waardoor de achterzijde van de motor behoorlijk vervormd was. De uiteinden van het Tonti frame waren wat verbogen en de achtervelg had een deukje. De grootste schade bleek echter verassend genoeg in de koffers te zitten.

De framebuizen zijn gericht, om de originele achternaaf is een nieuwe Borrani velg gespaakt, de zadelpan is rechtgetrokken en alle beschadigde onderdelen zijn gerepareerd of zonodig vervangen waarbij zo veel mogelijk originele Moto Guzzi onderdelen zijn gebruikt.

Na deze reparaties is de motor ter keuring aangeboden bij de RDW waarna deze het originele kenteken heeft teruggekregen.

Vervolgens zijn de koffers uit elkaar gehaald en zijn er polyester mallen gemaakt van onbeschadigde hoeken waarmee weggeslagen andere hoeken gereconstrueerd konden worden. Hierna zijn de kofferschalen weer aan elkaar gelamineerd en zorgvuldig strak getrokken.
Er zijn nieuwe transfers ontworpen in een periode correcte Moto Guzzi stijl. Deze transfers zijn op de inmiddels zwart gelakte koffers geplakt waarna alles met een blanke 2k lak is afgewerkt en is voorzien van nieuw hang- en sluitwerk.

Het resultaat is een bijna in nieuwstaat verkerende motor die weer jaren mee kan.

Triumph T140E Scrambler

Deze T140E uit 1979 kocht ik als café racer ombouw. Ik wilde al tijden een Triumph scrambler bouwen en zocht een goede basis.
De Triumph had behoorlijk wat schade aan de versnellingsbak. Alle lagers en verschillende tandwielen zijn vervangen en de bak schakelt als nieuw.
Veel onderdelen zijn handgemaakt en veel komt uit eigen voorraad. Ik heb zo min mogelijk moderne onderdelen gebruikt en waar mogelijk originele Triumph onderdelen aangepast. Beugels en steunen zijn allemaal eigen fabrikaat. Het luchtfilter is bijv. deel van een verfblik. Net als bij de originele Californische woestijnracers gedaan werd.

Een uitgebreid artikel over de scrambler is gepubliceerd in het blad Tiger van de TOCN en op de websites Bike Bound en was bike of the week op BikeExif.

Lowland Triples

Sinds 2015 ben ik in het bezit van Mellow Yellow, een 1969 Triumph T150 Short Frame Production Racer.
Op de krukas na is alles getuned.
Met Mellow Yellow rij ik samen met Lowland Triples Classic Racing verschillende demo’s en races in de Benelux.
Mellow ondergaat continue veranderingen en aanpassingen. Zowel motorisch als optisch. Hetzij omdat ie er sneller van wordt of omdat ik uit de bocht gevlogen ben.

El Gordo

El Gordo is een custom surf cub op basis van een Super Motor Company – Super 50. Het eerste project van KRUK Custom Motorcycles.

De brommer is viral gegaan na een uitgebreide publicatie op BikeExif

CX500

Deze CX had meer dan een beetje liefde nodig. De zuigerveren zaten in de cilinders vastgeroest. Tevens was een koppakking doorgeslagen. Na een grondige revisie loopt ie weer als een klok.
Naast werk aan het motorblok is ook het voorspatbord aangepast.
Ook CX’en vallen tegenwoordig onder de groep motoren die het waard zijn om gereviseerd/gerestaureerd te worden. En terecht, de CX is een erg dankbare klassieker.